Dlaczego łańcuch rozrządu ulega awariom?

Dlaczego łańcuch rozrządu ulega awariom?

Wbrew pozorom łańcuch rozrządu jest bardziej wytrzymały od paska rozrządu. Potrafi on wytrzymywać długie przebiegi pojazdu i rzadko zużywa się po ok. 150 tysiącach kilometrów. Niemniej jednak zdarza się, że jest to element wyposażenia auta, który nieraz jest lekceważony nie tylko przez kierowców, ale i mechaników. A naprawy takich rozrządów bywają bardziej kosztowne niż naprawy pasków rozrządu.

Podstawowym symptomem awarii paska rozrządu jest zwiększona podatność na obciążenia. To zaś wpływa na jego ułożenie wobec kół zębatych, a także innych podzespołów. Z zewnątrz przejawia się to podejrzanymi dźwiękami dochodzącymi spod maski samochodu. Odgłosy te mogą być różne w zależności od obrotów silnika.

Najbardziej powszechnym objawem rozciągnięcia łańcucha albo niewłaściwie funkcjonującego napinacza jest głośny napęd na zimnym silniku. Dotyka to głównie aut eksploatowanych na miejskich drogach. Za tę awaria odpowiada źle funkcjonujący napinacz (przy pomocy oleju silnikowego), nie mogący naciągnąć łańcucha rozrządu na zimno. Wymaga to usunięcia oraz wymiany napinacza, a w razie wydłużenia łańcucha – również samego łańcucha. W tej sytuacji należy też skontrolować stan kół zębatych, bo i te za jakiś czas mogą ulec usterce. W przypadku wymiany napinacza niezbędne będzie wypełnieniem go olejem silnikowym (jeśli pierwotny napinacz był nim zasilany).

Innym z przejawów awarii są delikatne zmiany faz rozrządu przez rozciągnięty łańcuch. Skutkować to będzie nierównomierną pracą silnika, osłabioną reakcją na dodanie gazu, zmniejszoną mocą, zwiększonym zużyciem paliwa, spalaniem stukowym czy wreszcie włączeniem się kontrolki silnika. W niektórych rodzajach silnika symptomem będzie również wyświetlenie błędu o braku synchronizacji wałów albo błędna informacja o awarii jednego z czujników. Odkrycie tej usterki najszybciej namierzy podłączenie komputera diagnostycznego.

Inna sytuacja zachodzi, gdy silnik hałasuje z niewiadomego powodu. Wówczas okazuje się, że przyczyną są wyeksploatowane ślizgi. Lekarstwem na to jest ich wymiana w przypadku wymiany łańcucha rozrządu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 × four =